Frågor & Svar

Du finner de flesta svaren på dina frågor här.

Hur lång tid innan måste man boka flyttstädning?
Om du vill ha en flyttstädning vid månadsskiftet så rekommenderar vi att du bokar två veckor innan. I annat fall räcker det med tre dagar innan. Du kan naturligtvis alltid ringa oss på 08-27 23 00 även om det gäller kortare tid.

När börjar flyttstädningen?
Vi arbetar i arbetsteam på mellan 3-5 städare. Vi har vanligtvis flera flyttstädningar under en dag, därför kan tiden för start variera mellan 07:00-15:00. När schemat är klart ringer vi dig för att meddela en tid, detta görs oftast 2-3 dagar innan städningen. På helger och röda dagar börjar första städningen mellan 08:00-09:00.

Hur lång tid tar flyttstädningen?
Det beror på städningens storlek och flyttstädningsteamets körschema. Vi avslutar städningen senast klockan 18:00, vid månadsslut arbetar vi fram till senast klockan 20:00. Behöver städningen vara klar tidigare ska detta meddelas minst två dagar innan.

Har ni städmaterial med er?
Ja vi har med oss allting som behövs för en "vanlig" flyttstädning. Vid behöv av extrautrustning så t.ex. en extra lång stege ska detta meddelas kontoret senast dagen innan.

Hur överlämnar jag nycklarna?
Det finns olika sätt att lämna/överlämna nycklarna, vi ser helst att du finns på plats på adressen på angiven klockslag. Det går även bra att lämna nycklarna på vårt kontor i Stockholm. Du har även möjlighet att skicka nycklarna till oss med bud eller via post.

Hur går det till med besiktning och garanti?
Du behöver inte godkänna/besikta städningen samma dag, du får alltid minst 10 dagars nöjd kunds garanti. Garantin innebär att vi åtgärdar eventuella klagomål från dig eller från den som flyttar in inom 48 timmar.

Ska jag betala kontant, kort eller med check?
Du kan endast betala genom faktura. Fakturan skickas efter städningen och du har 20 dagar på dig att betala den.

Vad ingår i en flyttstädning?
Se vår Checklista Flyttstädning
Vad ingår inte i flyttstädningen?
- Persiennetvätt
- Rengöring av kamin/kakelugn
- Fönstertvätt av inglasad balkong/ veranda
- Spröjsade fönster
- Städning av mer än ett kök per bostad
- Fönstertvätt av mer än 4 fönstersidor*

* 2-4 fönstersidor är vanligast
Ovanstående kan du få som tillval om du önskar.

Hur fungerar det med RUT-avdraget?
Varje privat person har rätt till avdrag om 50% av arbetskostnaden för flyttstädningen. Maxbeloppet är 25 000 kronor per år. Vi fakturerar belopp efter skatteavdrag alltså 50% av det totala beloppet. Resterande belopp begär vi från Skatteverket. Läs mer om RUT-avdraget.

Är ni försäkrade?
Vi är ansvarsförsäkrade hos Länsförsäkringar, max 10 Milj kr/ skada.

Har ni F-skattsedel?
Ja
Debiterar ni någon inställelseavgift?
Nej, inom en radie av 5 mil ifrån stockholms tullar utgår ingen inställelseavgift. Utanför denna utgår en avgift på 250 kronor.

Hur blir jag kund?
Om du är intresserad av att bli kund hos oss börjar du med att boka en provstädning eller ett hemsök. Detta gör du genom att gå in på Beställ/bli kund och fylla i formuläret. Vi kontaktar dig inom kort för att bestämma tid och datum för provstädningen.

Hur snabbt kan vi komma igång med tjänsten?
Vår målsättning är att provstädningen skall vara utförd inom två veckor efter att vi har fått in beställningen.

Vad innebär ett städabonnemang?
Det innebär att vi kontinuerligt kommer hem till dig och städar, detta görs på en gemensamt förutbestämd veckodag. Infaller städtillfället på en röd dag så har du möjlighet att boka om städningen till annat närliggande datum.

Får man samma person som kommer varje gång?
Ja, vi strävar efter kontinuitet. Oftast jobbar vi i par för att kunna täcka upp vid sjukdomar och ledigheter. Vi har även andra duktiga medarbetare som kan hoppa in om det skulle behövas.

Måste jag vara hemma under städningen?
Nej, du behöver inte vara hemma. Många av våra kunder har låtit oss kvittera ut nycklar, detta underlättar vår arbete men är inget krav.

Kan jag bestämma veckodag och tid för städningen?
Ja, städarna kommer på den veckodag som du väljer. Vi ser gärna att vi får en tidsram (normalt kl. 9-16) inom vilken städningen kan utföras, men även här försöker vi att anpassa oss efter dina önskemål.

Vad ingår i städningen?
Till skillnad från många av våra konkurrenter så kan du skräddasy din städning. Vi använder oss av en Checklista som våra kunder får fylla i, denna används som underlag vid städningen.

Vad händer om något skulle gå sönder?
Städenergi har försäkringar som täcker eventuella skador på egendom som vår personal orsakar.

Vem står för städutrustningen?
Kunden skall bistå med nödvändig utrustning samt medel för att kunna utföra städningen effektivt. Vi har en lista som vi skickar till kunden, vi kan även leverera ett komplett städset om önskemål finns.

Måste jag lämna ut några nycklar?
Nej, om du garanterar att alltid vara hemma när städtiden börjar, då behöver vi ingen nyckel. Du kan även lämna nycklarna till en granne inför varje städtillfälle om du önskar.

Kan jag betala via faktura?
Ja, endast faktura betalning gäller. Vi fakturerar i efterskott.

Kan jag avboka en städtid?
Ja, du kan avboka tiden senast tre arbetsdagar före städtillfället. Avbokningar därefter debiteras med 50%.

Kan jag omboka en städtid?
Ja, du kan omboka tiden senast tre arbetsdagar före städtillfället. Dock utgår en ombokningsavgift på 20%.

Vad innebär en provstädning?
En provstädning innebär att vi kommer hem till dig och utför en städning enligt dina önskemål Efter provstädningen vet vi hur lång tid städningen tar. Du är inte
förpliktigad att anlita oss igen om du inte blir nöjd med vårt arbete.

Måste jag vara hemma vid provstädningen?
Vi ser gärna att man stannar i ca 10-20 minuter. Vi vill gärna att vi tillsammans går igenom din bostad så att du kan berätta om dina önskemål. Har du lämnat ett par nycklar till oss så behöver du inte vara hemma när vi är klara med städningen. Vi låser och lägger nycklarna i brevlådan/brevinkastet om du så önskar.

Är personalen tillförlitlig?
Du kan alltid lita på vår personal som kommer hem till dig. De uppfyller våra högt ställda kriterier och värderingar.

Har ni andra dolda avgifter, till exempel fakturaavgifter?
Nej. Det som kan tillkomma är en förseningsavgift och dröjsmålsränta på 8% samt referensränta om du inte betalar i tid.

Hur fungerar RUT-avdraget?
Varje privat person har rätt till avdrag om 50% av arbetskostnaden för flyttstädningen. Maxbeloppet är 25 000 kronor per år. Vi fakturerar belopp efter skatteavdrag alltså 50% av det totala beloppet. Resterande belopp begär vi från Skatteverket. Läs mer om RUT-avdraget

Hur lång är uppsägningstiden?
Endast fyra veckor.

Har ni någon framkörningsavgift?
Nej, inte om du bor inom 3 mil från tullarna. Bor du utanför eller om området är svårtillgängligt så tillkommer det 120 kr perstädtillfälle.

Har ni några referenser?
Ja, vi har många nöjda kunder som gärna rekommenderar oss. Vi lämnar gärna ut kontaktuppgifter till några om du så önskar.

Jag vill boka en provstädning, hur gör jag?
Gå in på Beställ/bli kund och fyll i formuläret, vi kontaktar dig för att bestämma en dag för provstädningen. Du kan även ringa oss på 08-27 23 00

Hur lång tid innan måste man boka byggstädning?
Om du vill ha en byggstädning vid ett månadsskifte så rekommenderar vi att du bokar två veckor innan. I annat fall räcker det med tre dagar innan. Du kan naturligtvis alltid ringa oss på 08-27 23 00 och höra dig för även om det gäller kortare tid.

När börjar städningen?
Vi arbetar i arbetsteam på mellan 3-5 städare. Vi har vanligtvis flera städningar under en dag, därför kan tiden för start variera mellan 07:00-15:00. När schemat är klart ringer vi dig för att meddela en tid, detta görs oftast 2-3 dagar innan städningen. På helger och röda dagar börjar första städningen mellan 08:00-09:00.

Hur lång tid tar byggstädningen?
Det beror på städningens storlek och städningsteamets körschema. Vi avslutar senast klockan 18:00.

Har ni städmaterial med er?
Ja vi har med oss allting som behövs för en "vanlig" byggstädning, behövs det någon extrautrustning så ska detta meddelas senast dagen innan städningen .

Hur lämnar jag nycklarna?
Det finns olika sätt att lämna/överlämna nycklarna, vi ser helts att du finns på plats på adressen på angivet klockslag. Det går även bra att lämna nycklarna på vårt kontor i Stockholm. Du har även möjlighet att skicka nycklarna till oss med bud eller via post.

Vad ingår i byggstädningen?
Se vår checklista; Byggstädning

Kan jag avboka städningen?
Ja, dock måste det ske minst 5 dagar innan planerad städning.

Ska jag betala kontant, kort eller med check?
Du kan endast betala genom faktura. Fakturan skickas efter städningen och du har 10 dagar på dig att betala den.
Vad ingår inte i byggstädningen?
- Persiennetvätt
- Rengöring av kamin/kakelugn
- Fönstertvätt av inglasad balkong/ veranda
- Spröjsade fönster
- Fönstertvätt av mer än 4 fönstersidor*

* 2-4 fönstersidor är vanligast
Ovanstående kan du få som tillval om du önskar.

Hur fungerar det med RUT-avdraget?
Varje privat person har rätt till avdrag om 50% av arbetskostnaden för flyttstädningen. Maxbeloppet är 25 000 kronor per år. Vi fakturerar belopp efter skatteavdrag alltså 50% av det totala beloppet. Resterande belopp begär vi från Skatteverket.

Är ni försäkrade?
Vi är ansvarsförsäkrade hos IF, max 10 Milj kr/ skada.

Har ni F-skattsedel?
Ja

När börjar städningen?
Vi arbetar i arbetsteam på mellan 3-5 städare. Vi har vanligtvis flera visningsstädningar under en dag, därför kan tiden för start variera mellan 07:00-15:00. När schemat är klart ringer vi dig för att meddela en tid, detta görs oftast 2-3 dagar innan städningen. På helger och röda dagar börjar första städningen mellan 08:00-09:00

Hur lång tid tar visningsstädningen?
Det beror på städningens storlek och städningsteamets körschema. Vi avslutar senast klockan 18:00

Har ni städmaterial med er?
Ja vi har med oss allting som behövs för en "vanlig" visningsstädning, behövs det någon extrautrustning så ska detta meddelas senast dagen innan städningen

Hur lämnar jag nycklarna?
Det finns olika sätt att lämna/överlämna nycklarna, vi ser helts att du finns på plats på adressen på angiven klockslag. Det går även bra att lämna nycklarna på vårt kontor i Stockholm. Du har även möjlighet att skicka nycklarna till oss med bud eller via post.

Vad ingår i visningsstädningen?
Se vår checklista Visningsstädning

Kan jag avboka städningen?
Ja, dock måste det ske minst 5 dagar innan planerad städning

Ska jag betala kontant, kort eller med check?
Du kan endast betala genom faktura. Fakturan skickas efter städningen och du har 20 dagar på dig att betala den.

Vad ingår inte i visningsstädningen?
- Persiennetvätt
- Rengöring av kamin/kakelugn
- Fönstertvätt av inglasad balkong/ veranda
- Spröjsade fönster
- Fönstertvätt av mer än 4 fönstersidor*

* 2-4 fönstersidor är vanligast
Ovanstående kan du få som tillval om du önskar.

Hur fungerar det med RUT-avdraget?
Varje privat person har rätt till avdrag om 50% av arbetskostnaden för flyttstädningen. Maxbeloppet är 25 000 kronor per år. Vi fakturerar belopp efter skatteavdrag alltså 50% av det totala beloppet. Resterande belopp begär vi från Skatteverket.

Är ni försäkrade?
Vi är ansvarsförsäkrade hos Länsförsäkringar, max 10 Milj kr/ skada

Har ni F-skattsedel?
Ja

När börjar städningen?
Vi arbetar i arbetsteam på mellan 3-5 städare. Vi har vanligtvis flera storstädningar under en dag, därför kan tiden för start variera mellan 07:00-15:00. När schemat är klart ringer vi dig för att meddela en tid, detta görs oftast 2-3 dagar innan städningen. På helger och röda dagar börjar första städningen mellan 08:00-09:00

Hur lång tid tar storstädningen?
Det beror på städningens storlek och städningsteamets körschema. Vi avslutar senast klockan 18:00

Har ni städmaterial med er?
Ja vi har med oss allting som behövs för en "vanlig" storstädning, behövs det någon extrautrustning så ska detta meddelas senast dagen innan städningen

Hur lämnar jag nycklarna?
Det finns olika sätt att lämna/överlämna nycklarna, vi ser helts att du finns på plats på adressen på angiven klockslag. Det går även bra att lämna nycklarna på vårt kontor i Stockholm. Du har även möjlighet att skicka nycklarna till oss med bud eller via post.

Vad ingår i storstädningen?
Se vår checklista Storstädning

Kan jag avboka städningen?
Ja, dock måste det ske minst 5 dagar innan planerad städning

Ska jag betala kontant, kort eller med check?
Du kan endast betala genom faktura. Fakturan skickas efter städningen och du har 10 dagar på dig att betala den.

Vad ingår inte i storstädningen?
- Persiennetvätt
- Rengöring av kamin/kakelugn
- Fönstertvätt av inglasad balkong/ veranda
- Spröjsade fönster
- Fönstertvätt av mer än 4 fönstersidor*

* 2-4 fönstersidor är vanligast
Ovanstående kan du få som tillval om du önskar.

Hur fungerar det med RUT-avdraget?
Varje privat person har rätt till avdrag om 50% av arbetskostnaden för flyttstädningen. Maxbeloppet är 25 000 kronor per år. Vi fakturerar belopp efter skatteavdrag alltså 50% av det totala beloppet. Resterande belopp begär vi från Skatteverket.

Är ni försäkrade?
Vi är ansvarsförsäkrade hos Länsförsäkringar, max 10 Milj kr/ skada

Har ni F-skattsedel?
Ja

När börjar städningen?
Hej hej

Kontakta oss

Fyll i nedanstående uppgifter så tar vi kontakt med dig! Vardagar 8-17 kontaktar vi dig oftast inom två timmar.